Hvilke film er du gået glip af i 2017?

Vi har dykket tilbage til filmene, som har givet os de størst julelys i øjnene i 2017. Mangler du derfor noget underholdning til en kold december aften, så er her lidt inspiration.

FOTO: Ⓒ UIP
Udgivet
Sidst opdateret

2017 har bragt os gode film, dårlige film, forglemmelige film og film, som man har lyst til at anbefale videre. Vi har valgt at fremhæve de bedste, der er udkommet, samtidig med én anbefaling til oversete perler indenfor genren.

Bedste drama... THE FOUNDER!

Der har været flere glimrende dramaer. MANCHESTER BY THE SEA er til dem, som godt kan at få malket deres følelsesmuskel. Dramaet er meget alvorligt og underspillet, samtidig med at man føler sig som fluen på væggen, mens Casey Affleck han vinder sin fortjente oscar.

Adoptionsdramaet LION er mere tilgængelig og er ikke nær så dvælende som MANCHESTER BY THE SEA - hvilket er en pæn måde at skrive langsom på. Den autentiske historie tager tunge emner op, men man er ikke så deprimeret efterfølgende som ovenstående film.

Men den store anbefaling herfra går til THE FOUNDER. Hvis du godt kunne lide THE SOCIAL NETWORK og synes menneskelig vindermentalitet i sin mest ekstreme form er spændende så se filmen om tilblivelsen af Macdonalds. Man kunne frygte at filmen ville blive én lang reklame. Heldigvis går den i kødet på den amerikanske vindermentalitet, som i disse Trump år aldrig har synes mere relevant.

Bedste komedie… THE BIG SICK!

Komedien er en svær størrelse at lykkes med. Hvad nogen synes er sjovt synes andre ikke er sjovt. Dog var alle mere eller mindre enige om at komedien BAYWATCH fra i år var en katastrofe. Heldigvis var der et par relative home-runs fra bl.a. Ryan Reynolds i THE HITMANS BODYGUARD, A BAD MOMS CHRISTMAS og den ungedommelige komedie THE EDGE OF SEVENTEEN.

Men hvis du skal se en film som er den perfekte blanding af humor og alvor, så skal du se THE BIG SICK. Der er en film uden store hollywood-navne, men den bygger på en rørende historie om sammenstød mellem mennesker og kulturer. Det er tilmed en autentisk historie om, hvordan hovedrolleskuespilleren Kumail Nanjiani mødte sin kone. Manuskriptet er tilmed skrevet af både komikeren og hans virkelige kone.

Den er rørende, romantisk og sjov så hvis man er i netop det humør, hvor man gerne vil røres på følelses registeret, så er det en ufarlig og alligevel frisk film.

Bedste danske film… UNDERVERDEN!

Der har været et par skuffelser i 2017. Personligt havde jeg glædet mig til DEN BEDSTE MAND og DAN DREAM, som begge var lettere lunkne affærer. Heldigvis blev der taget chancer, hvilket vi i oktober kunne se med den danske tidsrejse film QEDA, som helt sikkert er en biografbillet værd.

Hvis du skal bruge én anbefaling til hjemmebiografen, så er 3 TING en fornøjelig film. Det er et kriminaldrama, som er meget bevidst om hvad den er. Forvent ikke actionscener eller et overraskende trejde-akt, men regn med en atypisk dansk dialogbåret film.

Men når snakken falder på danske film i 2017, så virkede det som om året peakede allerede d. 19. januar, da UNDERVERDEN havde premiere. Der er allerede blevet skrevet og sagt meget om denne action-thriller, som låner meget fra superhelte genren. Er den et seksstjernet mesterværk? Nej.

Men du køber Dar Salim, som en dansk pendant til Batman. Det er troværdigt og spændende, samtidig med at der er nogle interessante socialeundertoner om politiet, selvtægt og integration. Hvis ikke du har set den, så har du noget til gode. Og hvis du har set den, så har du formentlig også følelsen af at dansk film går en lys fremtid i møde.

Bedste actionfilm… BABY DRIVER!

Det er ikke svært at se at actiongenren er populær, når man kigger på alle de film som udkommer på et år. Men 2017 har bragt flere skuffelser, som eksempelvis Tom Cruises THE MUMMY, Depps PIRATES OF THE CARRIBEAN og Charlize Therons flotte men hule ATOMIC BLONDE.

Der har dog også været en god håndfuld af actionfilm, som har fungeret exceptionelt godt. Her kan nævnes SPIDERMAN: HOMECOMING, THOR RAGNAROCK eller den ambitiøse storfilm DUNKIRK.

Men hvis du er en af de få, som ikke har set den actionbraget WONDER WOMAN, så er der god grund til det. Det er klart den bedst film i superhelteserien med Superman og Batman, samtidig har den fået titlen, som filmen med den bedste åbning i USA for en kvindelig instruktør nogensinde. Den følger dog superhelteskabelonen og den eneste overraskelse, som filmen reelt byder på, er at den føles anderledes og som et frisk pust.

En af de mere oversete perler er POWER RANGERS, som havde premiere tidligere på året. Tager man det oprindelige materiale i betragtning er det faktisk lykkes instruktøren at lave en jordnær og realistisk film, om unge der får superkræfter fra rummet og som skal bekæmpe en rumheks med deres dinosaur-robotter. Hvis du har set den forrygende superheltefilm CHRONICLE (2012), så er det tydeligt at se POWER RANGERS som en åndelig fætter til den.

BABY DRIVER er dog filmen, som får den absolutte anbefaling herfra. Det er fremragende iscenesat, det er ikke en efterfølger, der leges med klip, musik og billeder. Instruktøren Edgar Wright er som Tarantino kendetegnet ved at have en helt speciel stil, så forvent ikke en klassisk actionfilm. Forvent i stedet en original, legende og fed film, hvor karaktererne få replikker som lyder som seje filmreplikker.

Bedste romantiske film… LA LA LAND

En kandidat er Disneys SKØNHEDEN OG UDYRET (2017). Den gør intet nyt og er mere eller mindre en 1:1 filmatiseringen af deres klassiske tegnefilm fra 1991. Heldigvis er det lykkes i oversættelsen til live-action at bibeholde kemien mellem den kønne Belle og uhyret. Ingen overraskelser her, men det virker stadig uhyre effektivt.

Men skal du se en romantisk film er det svært at komme udenom den oscarnominerede musical LA LA LAND. Både Ryan Gosling og Emma Stone var nomineret til en oscar, men det var dog kun Stone som løb af sted statuetten.

I modsætning til andre musicals bruges musikken kun når det giver mening i dramaet. Det er ikke som i andre musicals, hvor selv naboen skal ind og tage 3 minutter af scenetiden, så skuespilleren også føler at han eller hun er med.

Musikken bruges sparsomt, hvilket man kan glemme da klipningen, kameraet og skuespillet emmer af musikalitet. LA LA LAND er et absolut must-see fra i år, men falder tilfældigvis under kategorien romantiske film, hvilket den i allerhøjeste grad er.

Science fiction film... BLADE RUNNER 2049

Hvornår har man sidst se en storstilet science fiction film, som ikke er befolket med tegneseriefigurer? Det kunne man faktisk så sent som i oktober, da efterfølgeren til en de mest ikoniske science fiction-film nogensinde fik en en efterfølger, BLADE RUNNER 2049.

Et fantastisk og dystert eventyr, hvor der er masser af overraskelser. Med en spilletid på 183 minutter er den, som de fleste væsentligt science fiction-film, krævende. Men det er den største og vigtigste science fiction film, der er udkommet i år. Den er vigtig, da den viser at man stadig kan lave store film for voksne.

En film som ikke stiller store filosofiske spørgsmål, men som repræsenterer det som science fiction film også kan nemlig være intense thriller, kunne man se tidligere på året i den oversete LIFE. Hvis du er til science fiction fra den lette ende, er det et godt bud på en film til hjemmebiografen.

Fans som så frem til den nye ALIEN COVENANT fik formentlig den bedste forløsning med denne film, som på flere områder har ting til fælles med den første Alien-film. Det er rum-monstre, iderige actionscener og en rutechebane tur, der holder hvad traileren lover. God fornøjelse!

Bedste gyser… IT!

Google offentlige for nylig at IT er et af de mest søgte ord i 2017. Filmatiseringen af Stephen Kings bog fra 1986 blev et seriøst kæmpe hit i år. Med et budget på kun 35 millioner indtjente den sin budget ind næsten 20 x igen.

En bedrift som de færreste film formår. Men ikke nok med at folk valfartede til biografen pga. frygten for klovne og det brand der følger med, men filmen er en vellykket og uhyggelig fortælling om en gruppe af unge mennesker.

IT fungerer både som en coming-of-age historie om de unge mennesker, samtidig med at det er en modbydelig monsterfilm, som kan give en mareridt om dræberklovne langt ind i fremtiden.

Dog er det kombinationen, som gør filmen til en succes. Skal du se en gyserfilm i år, så vil flertallet nok slå på at du får mest valutafor pengene med Pennywise og co.

Hvis du skal se en gyser hjemme i sofaen så kan du med fordel sætte GERALDS FARLIGE LEG på. Måske har du ikke hørt om den, men det er måske fordi filmen kun kan ses på NETFLIX, hvilket betyder at den ikke har haft premiere i de danske biografer. Det er faktisk en skam, da hovedrollen Carla Gugino leverer en fantastisk præstation, selvom hun det meste af filmen er lænket til en seng.

Det er en psykologisk og ubehagelig gyser, som er lidt mere krævende end INSIDIOUS- eller THE CONJURING-serien. Filmen bygger ligesom IT også på en historie af Stephen King og forfatterens diabolske stemning mærkes også her.

Bedste familiefilm... VAIANA!

Disney og Pixar synes i disse år at få kamp til stregen, når det kommer til animationsfilm, bl.a. fra MINIONS (2015) og DESPICABLE ME-serien. Disney kan dog stadig, hvilket man kunne se i filmen VAIANA, som er en af årets bedste animationsfilm. Der er sange, farver og en verden, som man har lyst til at bruge tid i.

Den følger traditionen af Disneys prinsesse-eventyrer, men viser i modsætning til tidligere tider en selvstændig pige, som ikke bare venter på et kys fra en prins. Det passer ned i skabelonen, men når det er Disney så er det ikke nødvendigvis negativt ment.

En anden film som er et besøg værd er filmen BABY BOSS, som ikke passer ned i samme skabelon, men virker som en ny og mere forudsigelig fortælling. Filmen har intelligent humor og tager på interessant vis afsæt i den følelse, som familier og storesøskende oplever, når familien bliver udvidet med et ekstra medlem. Et medlem som ender med at styrer det hele som chefen.

Det er gakket, syret og alligevel menneskeligt, hvilket gør den særdeles relaterbar for de unge storesøster og storebrødre.

Den krævende og kunstneriske... MOTHER!

I disse dage, hvor hele verden falder i svime over den underholdende og vellykkede THE SQUARE med danske Claes Bang, så glemmer verden lidt en af de bedste kunstneriske film, der udkom tidligere på året.

For hvis der var en film, som delte vandene i 2017 så var det Darron Aronofskys thriller MOTHER. Instruktøren, som tidligere har stået BLACK SWAN og THE FOUNTAIN, bruger her en metafor til at fortælle hele jordens historie, inkluderende religion, gud og krig så man sættes i moderjords sted.

I gennem den syrede 2 timer lange rutschebanetur kan man ikke undgå at reflektere over, hvem vi som menneskhed er og hvor vi er på vej hen. Det er stor kunst, men kræver at hjernen er taget af autopiloten.

Kan du godt lide ikke 100 %, at vide, hvad du kigger på så kan du hjemme i sofaen blive udfordret ved se NOCTURNAL ANIMALS. Jo mindre man ved om filmen jo bedre, men du skal ikke forvente at puslespillet lægges af sig selv. Det er David Lynch, der møder Steven Soderbergh over en billig papvin - på den gode måde.