Hvordan går det en debuterende dansk spillesfilmsinstruktør uden økonomisk filmstøtte? Læs anmeldelsen af MENS VI LEVER her…
Der er uslebne kanter, men alt i alt er det et vellykket dansk drama med gode skuespilspræstationer, der minder én om at danske skuespillere tæller andre end Nikolaj Lie Kaas og Trine Dyrholm. Er du til de sentimentale dramaer, så er filmen noget for dig.
Sidst opdateret
I løbet af 2017 har de danske biografer lagt lærred til en bred række af danske film. Uanset om man taler om DRÆBERNE FRA NIBE (2017), ALLE FOR TRE (2017) eller FAR TIL FIRE PÅ TOPPEN (2017), så har de alle sammen det til fælles at de enten har store etablerede navne bag kameraet, foran kameraet eller lægger sig i forlængelse af allerede etablerede karakterer eller filmiske universer.
Som en af få danske film har MENS VI LEVER ingen af de dele. Jo vist er hovedrollerne besat af Sebastian Jessen og Julie Christiansen som er kendte navne, men de har ikke tidligere båret en film som hovednavn. Det er derudover en original historie, som ikke er en filmatisering af en bog eller kendt persons liv.
Filmens debuterende instruktør Mehdi Avaz og hans bror Milad Avaz, der har skrevet filmens manuskript, har lavet filmen uden støtte fra Det Danske Filminstitut. Men det har altså ikke stoppet brødrene Avaz, som nu har premiere på deres film.
Hvad handler den om…
MENS VI LEVER starter med Mads (Paw Henriksen), der får et opkald fra sin gravide kone med en besked om at det er oppe over. Han skynder sig hjem, men i et øjebliks uopmærksomhed påkører han nogen eller noget. Klip til den stille Kristian (Sebastian Jessen), som arbejder på en fiskebåd i provinsen. Derhjemme venter kæresten Anne, som han glæder sig til at stifte et liv sammen med.
En dag banker det på døren, og udenfor står Tommy (Henrik Prip), som vi ikke ved hvem er til at begynde med. Men det er tydeligt, at de ikke har set hinanden i lang tid. Tommy fortæller at Peter (Nicolas Bro) er blevet indlagt på hospitalet.
Hvilken relation de forskellige karakterer har til hinanden bliver langsomt forklaret. Det er dog tydeligt at der er sket noget i deres fortid, som har splittet dem fra hinanden. Kristian tager til hospitalet for at besøge Peter men for også at se sin fortid i øjnene.
På rollelisten ses bl.a. også Charlotte Munck, Nikolaj Groth, Julie Brochorst Andersen og Marie Boda.
Mod alle odds
Som man kunne læse i indledningen, så er der mange forbehold ved at se sådan en film. De har ikke haft så mange penge, det er relativt uprøvede kræfter bag kameraet og historien har ikke et hook, som gør at man tænker “den skal bare ses”.
Men nej! Man kan IKKE se at det er uprøvede kræfter bag kameraet, det virker IKKE som en billig film og historiens jordbundenhed er en af de ting, der gør at filmen føles som et frisk pust. Vi har set genrefilm som UNDERVERDEN (2017), ALLE FOR TRE (2017) og TRE TING (2017).
Vi har set film, der handler om det exceptionelle drama som i DU FORSVINDER (2017), DEN BEDTSE MAND (2017) eller DARLING (2017). Men det er lang tid siden man har set en film, der dyrker et drama, som udelukkende handler om relationer imellem far, søn og børn. Her skiller MENS VI LEVER sig ud.
Det er en mosaik-fortælling med en masse karakterer og en masse historier, som fletter sig sammen. Og det er netop i opklaring af, hvilken ulykke der har splittet personerne og hvordan de forskellige historier hænger sammen at filmen trækker én ind som tilskuer.
Det er en bedre krimi end Fassbenders SNEMANDEN (2017), da man konstant kan mærke følelserne i dramaet. Dette puslespil er en velfungerende ramme for det, der ellers kunne have været en kronologisk ligetil fortalt drama.
Taget i betragtning af at filmen er lavet uden økonomisk filmstøtte fra det danske filminstitut og kun indspillet på 22 dage, så er det en pragtpræstation. Det gør ikke filmen bedre. Men det får en til at tænke på, hvad instruktøren kan gøre flere ressourcer.
Uslebne kanter
Visse steder kan man mærke at manuskriptet er fra en uerfaren hånd. Når bi-karakterer leverer nogle af filmens replikker kan det til tider virke meget skrevet eller stift, men heldigvis er kernen af skuespillere så dygtige, at det kun enkelte steder er et problem.
At dømme på resultatet så ville det ikke overraske, hvis instruktøren har benyttet meget improvisering, da filmen har en ægthed over sig.
Filmen svømmer i tårer, hvilket understreges ved at alle seks hovedkarakterer har scener hvor de bryder ud i gråd med tilsat violinspil. Det kan kamme over, men for det meste fungere det. Uanset hvad er det skuespillerne og især Sebastian Jessen som overbevisende spiller en person, som har rod og kaos lurererne i fortiden.
Filmen svømmer i tårer, hvilket understreges ved at alle seks hovedkarakterer har scener, hvor de bryder ud i gråd med tilsat violinspil. Det kan kamme over, men for det meste fungerer det. Især Sebastian Jessen er overbevisende, som Kristian med rod og kaos lurererne i fortiden.
De dygtige skuespillere har tid til at ånde og spille uden at det virker som om instruktøren er bange for at miste tilskuernes opmærksomhed. De normale danske film kan generelt minde om GO’ MORGEN DANMARK - de kan have et hastigt tempo og til tider føles skabelonsagtige. Hertil synes MENS VI LEVER i højere grad at minde om et talkshow på TV2 Charlie.
Dramaet har ikke travlt, men det giver tid til skuespiller og replikker. Filmen har lidt uslebne kanter, men der er også en følelse af at det er stemmer og karakterer, der sjældent får så meget taletid.
Personligt kan jeg godt blive træt at de danske film som enten handler om københavnere, de elitære, veluddannede eller de kunstneriske personligheder og deres problemer. Måske er det fordi jeg er vokset op uden for københavn, men det er tydeligt hvor få film der alvorligt beskriver forstadslivet eller livet udenfor København.
MENS VI LEVER føles ikke som en københavner-film for københavnere eller som en film fra den kreative elite, der beklager sig over hvor hårdt det er at være i den kreative elite. MENS VI LEVER beskæftiger sig med almindelige danskere og deres “almindelige” relationer, mens de portrætteres uden sarkastisk distance - det er rart at se.
MENS VI LEVER er en forfriskende film. Den tager dramaet seriøst og lader dygtige danske skuespiller stråle. Som sådan er filmen ikke nyskabende, men i en tid hvor alle film forsøger at finde en krog eller kant som kan trække folk i biografen, så er der noget forfriskende og sympatisk ved at se en film, som fokuserer og går all in på dramaet i de nære relationer.
MENS VI LEVER har skønhedsfejl, men det dygtige cast løfter historien op og minder én om at Danmarks skuespillere tæller andre end Trine Dyrholm og Nikolaj Lie Kaas. Filmen fortjener et stort publikum.