NOVAs top 5 gyserfilm til Halloween
Sidst opdateret
Her til Halloween er der masser af gys i gaderne, men du kan selvfølgelig også tage uhyggen med i stuen. En god gyserfilm skal have flere kvaliteter for at give et godt gys. Vores filmanmelder Martin Blicher mener at en god gyserfilm skal indeholde disse 5 kvaliteter:
- Den skal være uhyggelig
- Den skal give en følelse af utryghed
- Den skal lede til indlevelse
- Den må gerne balancere mellem forskellige genre
- Være tidløs
Vi har her på NOVA fundet 5 film frem som kan hjælpe dig med at bringe gys ind i stuen.
Femte pladsen: 28 Days Later (2002)
Danny Boyles zombiefilm fra 2002 er en af de stærkeste og mest brutale zombiefilm. Derudover så er det en lidt dybere film, som handler om mere end bare zombier – det handler om venner, familie, kærlighed og tab – det er en film med fremragende skuespillere på rollelisten, og det var filmen som for alvor sendte Cillian Murphy mod stjernerne. Det er en film, som viser os, hvordan det er at give slip på det, som man elsker aller mest, men også hvad desperation og kærlighed kan få os til at gøre, når vi bliver presset op i den yderste krop.
Fjerde pladsen: Halloween (1978)
Nu hvor det er allahelgens aften SKAL den selvfølgelig være på listen. Den er her film er med på listen, fordi ikke nok med at den er virkelig uhyggelig og ret makaber, så kan den også siges egenhændigt at have startet slasher-genren. Den har fået intet mindre end 10 efterfølgere og med to mere på vej, så der i alt er blevet lavet 13 film om massemorderen Michael Myers – det vidner om, at John Carpenter ramte en nerve blandt de af os, som elsker gys og gru. Filmen kostede 300.000$ og indtjente 47 millioner$!
Tredje pladsen: The Thing (1982)
I manges optik er The Thing fra 1982 gået hen og blevet til den film, som mange betragter som John Carpenters mesterværk til trods for sin meget lunkne modtagelse blandt kritikerne og publikum, da den udkom – John Carpenter skulle eftersigende også selv anse den her film, som værende hans favorit. Det som den her film gør så eminent er, at den aldrig nogensinde lader os få ro i sindet – den spiller så meget på det psykologiske element, som gør, at vi som tilskuer aldrig kan gøre andet end at gætte og håbe på, at vi har gættet rigtigt.
Anden pladsen: Alien (1979) + Aliens (1986)
Her har vi snydt lidt og smidt to film ind på den samme plads – men det har jeg gjort fordi, at det er sjældent, jeg tror måske aldrig, jeg har oplevet det endnu, at vi får to film indenfor det samme franchise, som for det første er lige gode, men endda også overgår hinanden på forskellige områder, og så er filmene ikke engang af samme instruktør. Den første film fra 1979 er instrueret af Ridley Scott og den anden fra 1986 er af James Cameron. Det er to film der kan meget forskellige ting og har et spænd mellem klaustrofobisk gys, jump scares og kontroversielle intensiteter. ”In space no one can hear you scream”.
Første pladsen: The Conjuring (2013)
James Wan formåede med sin film The Conjuring/Nattens Dæmoner fra 2013 at genoplive gysergenren, og det mest interessante er, at han gjorde det ved at tage et stort et skridt udenom det, som ellers var blevet gysernes fortrukne virkemidler - fra computereffekter og splatter og vendte tilbage til de gamle rødder. Det han gjorde, var nemlig at gøre brug af langt simplere, men velkendte og gennemprøvede effekter, så som lyd, lys og en helveds god portion af perfekt timing – det er sjældent at man støder på en gyser, som bliver ved med at være uhyggelig, men som samtidigt også bliver mere og mere skræmmende – det skyldes i høj grad, at man ikke får filmen til at dreje sig om monstret, eller hvor klam man kan gøre det næste mord, men derimod bygger filmen op omkring filmens hovedpersoner, giver scenariet en snært af realisme (det her kunne ske for dig), og så lader os leve igennem deres oplevelser.
Derudover vil vi også nævne gyserklassikerne Psycho (1960) og Exorcisten (1973) og hvis man skal have noget nogenlunde familievenligt kan man også godt sætte Zombieland, Shaun of The Dead, Coraline eller Coco på skærmen.