Man sidder med følelsen af at det hele ellers startede så godt. Læs anmeldelsen af THE GREATEST SHOWMAN her…
THE GREATEST SHOWMAN minder om et cirkus. Den fungerer kun momentvis, den rødetråd er næsten ikke eksisterende, men når musik og billede går op i en højere enhed er det ren magi.
Sidst opdateret
Musicals er en spøjs genre. Ikke nok med at der skal fortælles en historie, hvor karaktererne bryder ud i sang og dans, som vi andre går ud med skraldet. Samtidig skal der også laves iørefaldende og velkomponerede sange.
Når samtalen falder på musicals lander man oftest på klassikere som GREASE (1978), ANNIE (1982) og LES MISÉRABLES (2012). Hvilket er musicals, som alle startede på scenen og så senere blev lavet til en film.
Men THE GREATEST SHOWMAN er en ny original musical, der ikke er lavet på Broadway først. Og i modsætning til MOULING ROUGE (2001) og PITCH PERFECT-serien, som primært indeholdte allerede populære sange, så kan Hugh Jackman og co. præsentere spritnye sange.
Hvad handler den om…
THE GREATEST SHOWMAN handler om den excentriske P.T. Barnum (Hugh Jackman), som vokser op i trange kår og forelsket i en pige fra overklassen. For at bevise sig overfor sine svigerforældre og resten af samfundet beslutter han sig for at lave ”The Greatest Show on Earth”. Et show hvor samfundets udstødte bliver sat i centrum og er verdens første cirkus. Men Barnum vil have mere og har svært ved at blive tilfreds.
Udover Hugh Jackman er Zac Efron, Michelle Williams, Rebecca Ferguson og Zendaya på rollelisten i den energiske musical, som er instrueret af debutanten Michael Gracey. Musikken er tilmed skrevet af Benj Pasek og Justin Paul, som også stod bag den fantastiske jazzede numre i LA LA LAND (2017).
Et show for musical-elskere
Se den inden den rammer Broadway, fordi det vil den uden tvivl på et tidspunkt. For THE GREATEST SHOWMAN er en musical for dem, som godt kan lide musicals. Alt synes så koreograferet og musikalsk, så når selv ung Barnum taber 5 ruller med stof ned af nogle trapper, så ruller de sig smukt, rytmisk og elegant ud.
Der er dansenumre, som er så velkoreograferede at man næsten får tårer i øjnene. Specielt kan fremhæves en scene, hvor Barnum forsøger at rekruttere Efrons karakter Carlyle. De synger, danser og drikker shots på en bar, mens de synger sangen THE OTHER SIDE.
Fremdriften, karaktererne og historien går her op i en højere enhed. Der synges og danses, samtidig med at lyden af shotsglas, der slår ned i bordet, er inkorporeret i musikken. Det er 5-stjerner værd.
Men desværre kan filmen ikke holde det niveau. Det overordnede problem - og nu tager jeg de manuskriptkritiske-briller på - er at historien er færdig halvvejs inde i filmen. Barnum vil gerne have anerkendelse og starte sit show op, men halvvejs inde er han faktisk lykkes med det. Barnum har et show, folk elsker det og ham og familien bor i et flot hus.
Efter det kaster filmen alle mulige problemer efter ham. Måske er han utro, måske vil samfundet ikke have cirkusset i byen, måske er artisterne vrede over at Barnum ser ned på dem og måske skammer døtrene sig over deres far. Fra at være en simpel men effektiv kærlighedshistorie bliver THE GREATEST SHOWMAN til en film, der ikke ved hvad den skal fortælle. Og så vælter det musikalske korthus.
Når dramaet ikke fungerer ender musikken også med at blive hul. Eksempelvis som med nummeret mellem Anne (Zendaya) og Carlyle (Efron) der er en en kærlighedsduet, som underbygger en alt for underfortalt kærlighedshistorie. Da historien og dramaet ikke fungerer, så sidder du tilbage med en følelse af Eurovision og den X-factor-værdige sang, Rewrite The Stars.
THE GREATEST SHOWMAN føles som at se en person danse til en fest. Danseren kommer ind selvsikkert og danser endnu mere selvsikkert til musikken. Selvsikkerheden er forfriskende, men efter et stykke tid, når der opstår flere fejltrin, så går dansen fra at være cool til at blive kikset. Men han danser videre med samme selvtillid, hvilket gør lidt ondt at se på.
Hugh Jackman har tidligere bevist at han kan alt. Som Wolverine var han en vred vulkan med kløer, men han formåede også at indkassere en oscarnominering for sin bombastiske hovedrolle i musicalen LES MISÉRABLES (2012). Her gør han det som altid godt. Manden kan jo ALT. Men han kan ikke redde filmen fra at ende, som en lunken affære.
THE GREATEST SHOWMAN er en musikalsk fest, men som festen skrider fremad så finder man ud af at man skulle være gået tidligt. Det klæder dog filmen at den går all-in, selvom den ikke lykkes med det. Det er en skam, fordi der er momenter som er 5-stjerner værd.
Men det trækker ned at historien i sidste halvdel viser, at den går mere op i sine enkelte musikalske set-ups end at fortælle en reel historie. Og desværre kan spektaklet ikke stå alene.