Her er den ugenkendelige kommende oscarvinder for bedste mandlige hovedrolle. Læs anmeldelsen af dramaet DARKEST HOUR her…
Den Golden Globevindende Gary Oldman står til at vinde en oscar for sin præstation som Winston Churchill. For sjældent har en person tildækket i make-up spillet så troværdigt.
Sir Winston Leonard Spencer Churchill. Den runde mand med en cigar voksende ud af munden. Ligesom mange andre aspekter af 2. verdenskrig er han omgivet af historier og en personlighed, som synes skabt til det store lærred.
I løbet af de seneste år har vi set flere inkarnationer af den britiske premiereminister. Både i THE GATHERING STORM (2002), INGLOURIOUS BASTERDS (2009), THE KINGS SPEECH (2010), tv-serien THE CROWN og senest har han fået en film navngivet efter sig i CHURCHILL (2017). Nu er tiden så kommet til at karakterskuespilleren Gary Oldman kaster sig ud i rollen i et nyt autentisk drama.
Hvad handler den om…
Vi befinder os i 1940 under 2. verdenskrig. Det ser sort ud for de britiske tropper, der er trængt op i en krog ved stranden i Dunkerque.
Winston Churchill (Gary Oldman), den hidsige, drikkende og alligevel hyggelige mand får tilbuddet om jobbet som premiereminister i den svære tid. Kong George d. 6 er ikke begejstret for ham, men Churchill takker ja.
Den atypiske Churchill bliver nød til træffe vigtige valg, som vil få fatalekonsekvenser for krigens udfald. Han kan dog ikke vinde slaget ved Dunkerque alene. Churchill skal have sine kollegaer, Kongen og den engelske befolknings opbakning for at bekæmpe de nazistiske kræfter i den mørke tid.
Med på rollelisten er også Kristin Scott Thomas, Lily James, Stephen Dillane, Ronald Pickup og Ben Mendelsohn. I instruktørstolen sidder Joe Wright, som har bevist at han kan lave tungere værker i form af PRIDE & PREJUDICE (2005) og ATONEMENT (2007).
CHURCHILL LEVER
Lad os starte med at tale om isbjørnen, alle er kommet for at se. Gary Oldman fortjener al sin hæder, som han har fået gennem priser og nomineringer. I DARKEST HOUR glemmer man helt, at det er samme skuespiller, som også har spillet Dracula, Sirius Black i Harry Potter-serien og Zorg i DET FEMTE ELEMENT (1997).
Man ser Churchill og aner ikke Oldmans ansigt bag make-uppen. Forsvindingstricket skyldes delvist make-up-afdelingens formidable arbejde, men det skyldes primært en pragtpræstation, som med al sandsynlighed vil indbringe Oldman hans første oscar-statuette d. 4 marts.
Men det er ikke kun i de råbende og stædige grimasser at Churchill føles levende. Oldman formår også at ramme en hyggelig og godmodig mand, som gemmer sig under den store byrde. Dette ses i scenen, hvor sekretæren Elizabeth Layton fortæller ham, hvordan han laver hans håndtegn forkert. Scenen kan ses nedenfor og viser, at Oldman’s Churchill er en nuanceret præstation.
Kristin Scott Thomas spiller den opbakkende og skrappe Clementine Churchill. En kvinde som i et tvivlens øjeblik siger til sin mand: “Du er stærk, fordi du er uperfekt. Du er vis, fordi du har tvivl.” En scene som minder en om, at man som politiker og menneske ikke behøves at være perfekt eller have alle svarene. Clementines menneskelighed gør Winston til en bedstefar vi selv kender - et menneske af kød og blod.
Trods solide skuespilspræstationer bliver resten af castet dog aldrig mere end korsangere for Oldmans solo-performance. Al dramaet og alle scenerne handler om at få Churchill til at leve.
Filmen lever i dens dialoger og situationer, som kunne være taget ud af et velskrevet teaterstykket. Men Joe Wright vælger at bruge røg, lys, beskæring og kameraets bevægelser til at gøre historien mere filmisk end den havde behøves at være. Billederne er faktisk flere steder så smukke som malerier.
Filmen minder på flere områder om THE KINGS SPEECH (2010), som også brugte en særpræget person til at indramme hele krigen. Men hvor den oscarvindende film om den stammende og nervøse Kong George d. 6, der skulle holde en tale, var en tydelig plotdrevet film, så er denne mere et karakterstudie af Churchill selv.
DARKEST HOUR vil please folk, som elsker at være i krigens maskinrum og se verdensklasse skuespil. Denne vægtning betyder også at dramaet og historien i sin helhed kommer til at stå i baggrunden. Det er dog ikke en decideret dårlig ting, men medfører at dramaet vil syntes lidt tørt eller tungt for det mainstream filmpublikum.
DARKEST HOUR er som at læse en god bog. Historien er fantastisk fængende, men det er universet og karaktererne som gør, at man har svært ved at give slip. Er man historie- eller 2. verdenskrigsnørd, så er det filmen man skal glæde sig til at se.